Sunday, November 7, 2010







Meie poeriiulitele on ilmunud uus kaubamärk Põltsamaa Meierei Juustutööstus. Ostsime kaks nende toodetud juustu: Emmental ja Gouda. Pakendil juustumeister ja lehmad, lisaks Eesti lipp peal ja puha. Kiiresti koostist piiludes tundus kõik normaalne.


Eesti lipp tootel on “toiduliidu ja mitmete kaubanduskettide koostöös kampaania, mille eesmärk on anda tarbijatele selget teavet Eestis toodetud toidukaupade kodumaise päritolu kohta, märgistades need kaubad lipumärgiga. Rahvuslipu märk toote hinnasildil näitab, et see on valmistatud Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes eestimaalaste poolt eestimaalaste maitse-eelistusi ja traditsioone silmas pidades.” http://toiduliit.ee/Uudised/id/525/lk/0/


Põltsamaa Meierei Juustutööstuse Gouda ja Emmentali puhul on tegemist tootega, mis paistab kohalik toodang, isegi toote deklaratsioonis on antud “tootjaks” seesama meierei. Päritolumaaks on märgitud gouda-juustul Holland ja emmentalil Saksamaa. Seega on toode ainult pakendatud Eestis.


Tsiteerides jälle Toiduliitu, “Konjunktuuriinstituudi poolt aasta [2009] alguses läbi viidud tarbijauuringu tulemused: kodumaiseid toidukaupu eelistab 70% vastanutest, pakendi tooteinfo ei ole erinevatel põhjustel piisav saamaks aru toote ja tooraine päritolumaast, kodumaise ja importkauba eristatavus ei ole lihtne (83% vastanutest) või on keeruline (9% vastanutest), päritolumaa peaks olema selgemini märgistatud (41% vastanutest).”


See toode on sihilikult “selgemini märgistatud, et sobida kodumaiseid toidukaupu eelistavale elanikule kes pidas päritolumaa eristamist keeruliseks”. Pole ime, et inimesed on sunnitud uurima koostist ja muid detaile iga toote puhul mida nad poest osta soovivad. Kunagi ei tea mis kavaluse tootjad jälle välja mõtlevad, et tarbijale kotti pähe tõmmata.


Loo moraal? Kui on vaja teha sissetoodavale kaubale uus pakend, siis tasuks vältida kauba päritolust vale ettekujutuse loomist. Tarbijate petmine ei ole jätkusuutlik äristrateegia. Samuti, lipumärgi väärtust vähendav käitumine pole ehk antud tootjale otsest kahju toov, küll aga kahjustab see kogu Eesti toiduainetööstuse usaldusväärtust. Saatsime selle juhtumi ka Toiduliidule, ootame huviga nende reaktsiooni.

2 comments:

  1. Anonymous11/11/10

    Lugupeetud J. Margus Klaar,



    Kõigepealt väljendaksin heameelt, et olete oma blogis toiduainete etikettide teema käsitleda võtnud. Toidukaubad on viimasel ajal üldsuse teravdatud tähelepanu all ja see on meile, tootjatele ainult hea – aitab värske ja terav püsida. Toiduainete etikettidel olev tooteinformatsioon, mis aitab tarbijatel tasakaalustatud valikuid teha, on üks teemadest, millest palju räägitud ja kus oleme suuri edusamme astunud. Paar nädalat tagasi andsime avalöögi GDA (päevase soovitusliku koguse) teavituskmapaaniale, millega on arvukalt tootjaid juba liitunud.



    Lisaks sellisele ratsionaalselt tajutavale informatsioonile on pakendid olulised emotsionaalselt tajutava info ja brändi väärtuste edastamiseks. Pakendil kujutatud rahvuslipu märk on segu mõlemast – see anab meile teada, et toode on eestimaine, kutsudes üles teatud patriotismile, ent samas kannab ka ratsionaalset sõnumit, et eestimaise eelistamisega aitad riigi majandust.



    Rääkides Estoveri juustudest, siis lipumärgid, mis on kõnealuste toodete etikettidel on küll välimuselt identsed, ent ei ole Toiduliidu lipumärgi kampaania osa. Toiduliidu algatatud lipumärgi kampaania toimub koostöös kaubanduskettidega ning lipumärgid kleebitakse kaupluse riiulitele hinnasiltidele. Osaleda soovivad ettevõtted täidavad eelnevalt vastava taotluse ning tasuvad lipumärkidega seotud kulud. See, kui mõni ettevõte otsustab sarnase märgi panna ka oma tootele, on suurepärane initsiatiiv, ent eraldiseisev tegevus Toiduliidu kampaaniast.



    Senini on toidutootjad lipumärke oma toodetele pannud lähtuvalt samadest reeglitest kui need on Toiduliidu lipukampaanial. Toode on valmistatud Eestis. Meie ei oma ainuõigust dikteerida, kes kuhu lipumärgi paneb, sest see märk ei ole kaitstud kaubamärk. Olen täpselt sellist märki kohanud ka Eestis toodetud tervisemähetel näiteks. Loomulikult ei ole meeldiv kui meie algatatud idee võetakse kasutusele moonutatud viisil. Siiski ma ei usu, et Estover on pahatahtlikult käitunud. Olen ettevõttega sel teemal ka juba eelnevalt suhelnud ja ettevõtte enda sõnul on tegemist tehnilise arusaamatusega, sest lipumärki kandvates pakendites juustud tulevad peagi tootmisse Eesti tehasesse.



    Sirje Potisepp

    Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhataja

    ReplyDelete
  2. Jama jutt...see lipp pandi sinna tarbijate võitmiseks ja juust toodi hollandist, et odav oleks. Üks ja sama kasumi tagaajamine ja mitte midagi muud. Võid teha ilusat nägu ja öelda, ups kogemata. Aga üksi toode ei satu letile kogemata. Toidutööstus on VÄGA suur äri. Muid tööstuskaupe ei pea iga päev tarbima, aga sööma peab iga päev.

    ReplyDelete